• 1401/08/17 - 11:26
  • 194
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به مناسبت کسب رتبۀ دوم ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛

مصاحبه با دبیر شورای انضباطی دانشگاه

به مناسبت کسب رتبۀ دوم ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مصاحبه‌ای با آقای مهران لاچینی دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شده است.

به مناسبت کسب رتبۀ دوم ارزیابی عملکرد و رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مصاحبه‌ای با آقای مهران لاچینی دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شده است.

 

۱. سلام و عرض ادب. ضمن عرض تبریک جهت کسب رتبۀ دوم ارزیابی عملکرد شوراهای انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی کشور؛ لطفاً خودتون رو معرفی کنید

_ مهران لاچینی هستم دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم حدود ده سال هست که در شورای انضباطی دانشگاه فعالیت می‌کنم و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران هستم.

 

۲. به عنوان دومین سوال لطفاً اهداف، وظایف و رویکرد شورای انضباطی را تشریح کنید.

_ اهم اهداف شورای انضباطی شامل پاسداری از جایگاه رفیع دانشگاه، کمک به سالم نگهداشتن محیط‌های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی در حوزه‌های دانشجویی، تأمین حقوق عمومی دانشگاهیان، مقابله با بی‌نظمی و هنجارشکنی، ترغیب دانشجویان به حفظ و کرامت دانشجویی و رعایت حقوق فردی و اجتماعی دیگران است.

در مورد وظایف این شورا می‌توان به رسیدگی به انواع تخلفات، پیگیری و رسیدگی به مشکلات و چالش‌های دانشجویان، پاسخ به استعلام‌های مراجع ذی‌صلاح در داخل و خارج دانشگاه اشاره کرد.

و در نهایت اگر بخواهم در مورد مهمترین رویکرد شورای انضباطی صحبت کنم باید بگویم شورای انضباطی با رویکرد آموزشی و برگزاری کلاس‌های توجیهی و تذکر و ایجاد فضای نقد و انتقاد و پرسش و پاسخ، در جهت رسیدن به میزان تخلفات کمتر با آگاهی دانشجویان از قوانین و مقررات تلاش می‌نماید.

 

۳. ضمن تبریک مجدد بابت کسب رتبه دوم علت موفقیت شورا انضباطی و کسب این رتبه را چه می‌دانید و در ارزشیابی و رتبه بندی چه مواردی بررسی می‌شود؟

_ دستورالعمل ارزشیابی توسط شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت هر ساله به شوراهای انضباطی ارسال می‌شود که دارای پنج شاخص اصلی است: تشکیلات و نیروی انسانی، امکانات، آموزش و پژوهش، تلاش و تعامل در فضای حقیقی و مجازی، دادرسی عادلانه و عالمانه در شورای انضباطی؛ که هر یک از این شاخص‌ها دارای چندین زیر شاخص هستند.

با توجه به اینکه سقف امتیاز، ۱۰۰۰ امتیاز بوده است، دانشگاه علوم پزشکی قم در سال ۱۴۰۰ امتیاز ۹۹۳ را دریافت نموده و در اغلب شاخص‌ها امتیاز بالایی را کسب کرده است.

همچنین در سال ۱۳۹۹ شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم، حائز رتبۀ شایسته در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده بود.

 

۴. ما در سؤال دوم رویکرد کلی شوراهای انضباطی رو از شما پرسیدیم، حال سؤال ما این است : رویکرد ویژه و خاص شورای انضباطی دانشگاه علوم‌ پزشکی قم چیست و در این حیطه، چه اهدافی مد نظر شماست؟

_ در خصوص این مورد می‌توان رویکرد ویژۀ شورای انضباطی را در سه محور بیان کرد. مورد اول ترغیب دانشجویان به حفظ شأن و شئون دانشجویی. در خصوص محور دوم آموزش و توجیه دانشجویان در جهت ارتقای سطح آگاهی در خصوص قوانین انضباطی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی را می‌توان نام برد و در نهایت پیگیری و تلاش در جهت ایجاد محیطی امن به منظور برقراری آرامش روحی و روانی برای پیشرفت‌های علمی از مهمترین رویکردهای مدیریت شورای انضباطی دانشگاه بوده است.

 

۵. آیا مراکز آموزشی و درمانی و همچنین کارکنان بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و اساتید هم تحت بررسی و نظارت شورای انضباطی دانشگاه هستند؟

_ در دانشگاه چند مرجع شبه‌قضایی وجود دارد: شورای انضباطی دانشجویان، هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان و هیأت بدوی انتظامی رسیدگی به تخلفات اساتید و اعضای هیأت علمی که هر یک در حیطۀ مربوطه فعالیت می‌کنند.

برای دانشجویان در دانشگاه، شورای انضباطی مسئول رسیدگی به تخلفات و صدور احکام است و دیگر مراجع داخل دانشگاه جز در مقام اجرای احکام و یا گزارش تخلفات نقش دیگری ندارند.

 

۶. برخی دانشجویان دید ناخوشایند و کمی منفی به شورای انضباطی دارند و با توجه به تغییر اسم کمیته به شورا و بخش‌نامه‌ها و تغییرات جدید که در سال‌های گذشته رخ داده است؛ تغییر رویکرد شورا و برهم‌کنش آن با دانشجویان به چه صورت است؟

_ طی آخرین تغییرات در سال ۱۳۹۸، تلاش در جهت قانونی‌تر شدن و تسهیل عملکرد و رعایت بیشتر حقوق شهروندی در شوراهای انضباطی بوده که دستیابی به این امر با رعایت اصولی همچون قانونی بودن تخلفات و تنبیهات، اصل برائت، اصل بی‌طرفی، اصل حق دفاع و استماع دانشجو، اصل محرمانه بودن مسائل دانشجو، اصل برابری، اصل احترام به حقوق و آزادی و حفظ کرامت انسانی و... انجام می‌شود.

فلسفه تشکیل شورای انضباطی، برای رسیدگی به چالش‌ها و مشکلات دانشجویان در محیط داخل دانشگاه با حضور افرادی از جنس خود دانشگاهیان همچون اساتید، دانشجویان، مسئولین فرهنگی و... می‌باشد. البته عنوان کمیته مدت‌هاست به شورا تغییر کرده است.

 

۷. در گذشته اصطلاحی تحت عنوان ستاره‌دار در پرونده ذکر می‌شد، الآن روند بررسی تخلفات و تذکرات به چه صورت است؟ ثبت تخلف و درج در پرونده به صورت کتبی و همیشگی وجود دارد؟ امکان اصلاح آن وجود دارد؟

_ ما هیچ دانشجویی با عنوان دانشجوی ستاره‌دار نداریم و گمان می‌کنم این اصطلاح بر اساس تصور اشتباه افراد رایج شده است.

شورای انضباطی با رعایت اصول شانزده‌گانه که در شیوه‌نامه اجرایی آیین نامه انضباطی که به برخی از محورهای آن در سوالات قبلی شما اشاره شد، ضمن حفظ شأن و کرامت دانشجو و استفاده از اختیارات ایجاد صلح و سازش و تذکرات شفاهی، و همچنین آموزش قوانین و مقررات سعی در پیشگیری و کاهش تخلفات در حوزه های مرتبط با دانشجویان را دارد.

در موارد هنجارشکن و اصرار به تخلف، برخی تنبیهات به صورت تشکیل پرونده و صدور حکم شورای انضباطی بر اساس شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی انجام می‌شود. هرچند روند شورا به گونه‌ایست که برخی تخلفات خود به خود و با گذشت زمان از پرونده دانشجو امحا می‌گردد.

۸. به عنوان سخن پایانی توصیه شما به دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی قم چیست؟ و اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

_ به نظر من دانشجویان در کنار فعالیت در حوزه‌های آموزشی و درمانی و ارتقای علمی، نسبت به مطالعه و آگاهی از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های دانشجویی اهتمام داشته باشند.

همچنین پیشنهاد می‌کنم در کنار علم‌آموزی و توجه به مسائل آموزشی از فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه که انصافاً در تعالی روح و روان دانشجویان عزیز نقش موثری دارد نیز غافل نشوند و از ظرفیت‌های علمی و معنوی شهر مقدس قم در دوران دانشجویی استفاده بهینه داشته باشند. همچنین از شما و تیم خوب مفدا دانشگاه بابت انجام این مصاحبه تشکر می‌کنم. امیدوارم شما و همۀ دانشجویان خوب دانشگاه علوم پزشکی قم همیشه در مسیر موفقیت باشید.

 

ما هم از شما سپاسگزاریم که وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید.

خانم کوثری

دبیر صنفی رفاهی مفدا قم

  • گروه خبری : اخبار معاونت دانشجویی
  • کد خبر : 55066

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید